VÃ¥r upphandlingmodell

7-klöverns upphandlingsarbete utgår från den upphandlingsmodell som tagits fram. Där kan upphandlingens alla steg följas och arbetet kvalitetssäkras. Stegen är indelade i åtta olika rutor:

7-klöverns upphandlingsmodell

Tillhörande dokument:

RUTA 1 - Initiering av upphandling i värdlän

Ansvariga:

  • Chef frÃ¥n värdlän
  • Upphandlare frÃ¥n värdlän
  • 7-klöverns verksamhetskoordinator frÃ¥n värdlän

7-klöverns verksamhetskoordinator och chef från värdlän

Minst 3 månader innan upptaktsmöte

  • Signalerar till upphandlingsenheten i värdlän
  • Bjud in IT-stöd centralt om ett hjälpmedel har digital teknik som hanterar personuppgifter. Vid behov bokar tekniker och IT-stöd centralt ett möte för att fÃ¥ kunskap om hjälpmedlet.
  • IT-stöd centralt kontaktar IT-stöd centralt i alla län enligt kontaktlistan. Detta oavsett om man är aktiv eller passiv i upphandlingen. IT-stöd centralt skickar ut inbjudan enligt mall samt verksamhetsanalysen med avseende pÃ¥ IT-frÃ¥gor. IT-stöd centralt i värdlänet tar fram förslag pÃ¥ frÃ¥gor, bÃ¥de allmänna IT-frÃ¥gor och produktfrÃ¥gor. Dessa frÃ¥gor stäms av med IT-stöd centralt i respektive län för att fÃ¥nga upp alla olikheter utifrÃ¥n IT-krav.
  • Gör grov tidplan i samarbete med upphandlaren samt ev IT-stöd centralt om ett hjälpmedel har digital teknik som hanterar personuppgifter. (Planera för att avtal bör vara klara 3 mÃ¥nader innan avtalsstart)
  • Initierar det interna processarbetet i värdlänet
  • Upphandlingsdirektiv frÃ¥n ledningen
  • Värdlänet gör verksamhets- och sortimentskartläggning som utgör en mall för övriga län.
  • Konsulent bevakar frÃ¥gan om ny IT-teknik finns att tillgÃ¥ pÃ¥ marknaden kopplat till hjälpmedlen t.ex. molntjänster och lagring av personuppgifter.

Minst 2 månader innan upptaktsmöte

  • Utser representanter frÃ¥n värdlänet till arbetsgruppen i samrÃ¥d med ledningen
  • Inbjudan, verksamhets- och sortimentskartläggning och grov tidplan skickas till respektive län enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Kontakt för ruta 1 och 2)
    Verksamhets- och sortimentskartläggningens syfte är att fånga erfarenheter och vad man ska tänka på i den kommande upphandlingen

Resultat

  • Hela upphandlingsprocessen har initierats för 7-klövern
  • Inbjudan, verksamhets- och sortimentskartläggning samt grov tidplan har skickats till respektive län

Till sidans början

RUTA 2 - Förberedande arbete på hemmaplan

Ansvariga:

  • 7-klöverns verksamhetskoordinator och chef frÃ¥n respektive län
  • 7-klöverns verksamhetskoordinator frÃ¥n värdlän

7-klöverns verksamhetskoordinator och chef i respektive län

2 månader innan upptaktsträffen

  • Initierar det interna processarbetet i den egna verksamheten
  • Verksamhets- och sortimentskartläggning
    - Syftet är att dokumentera erfarenheter och vad man ska tänka på i den kommande upphandlingen
    - Beakta synpunkter internt inom hjälpmedelsverksamheten och externt från kunder och brukarorganisationer
    - Upphandlingsdirektiv
  • Utser representanter till arbetsgruppen
  • Meddelar värdlän genom intresseanmälan och verksamhets- och sortimentskartläggning
  • Medarbetare som ska representera i arbetsgruppen tar del av introduktionsmaterial om offentlig upphandling (LOU) och övrigt pÃ¥ 7-klöverns hemsida

7-klöverns verksamhetskoordinator från värdlän

  • Sammanställer respektive läns verksamhets- och sortimentskartläggningar som mailas innan upptaktsmötet enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Kontakt för ruta 1 och 2) och utsedda representanterna till arbetsgruppen i respektive län.

Resultat

  • Intresseanmälan, verksamhets- och sortimentskartläggning har skickats inför upptaktsmöte till värdlän för sammanställning
  • Sammanställning av respektive läns verksamhets- och sortimentskartläggningar har skickats till "Kontaktpersoner 7-klövern" och utsedda representanter i arbetsgrupp inför upptaktsmötet
  • Utsedda representanter har fÃ¥tt information om LOU och 7-klöverns hemsida

Till sidans början

RUTA 3 - Upptaktsmöte

Ansvariga:

  • 7-klöverns verksamhetskoordinator frÃ¥n värdlän
  • Upphandlare frÃ¥n värdlän
  • Utsedda representanter frÃ¥n värdlän samt ev IT-stöd centralt när hjälpmedel har digital teknik som hanterar personuppgifter.

Till upptaktsmötet kallas både aktiva, halvaktiva och passiva anmälda deltagare. (Bör vara distansmöte)

Definition av aktivt/passivt deltagande:
Aktivt deltagande - länet har representanter i arbetsgrupp som arbetar med upphandlingen
Halvaktiv - länet är endast med på marknadsundersökning och/eller funktionsutvärdering
Passivt deltagande - länets verksamhetskartläggning med statistik adderas till den totala sammanställningen, i övrigt är man passiv i upphandlingsarbetet

Förberedelser inför upptaktsmöte

7-klöverns verksamhetskoordinator i värdlän, upphandlare, (chef) och utsedda representanter i värdlän

  • GÃ¥r igenom dokumenterade verksamhets- och sortimentskartläggningar
  • Diskuterar förslag pÃ¥ vilka objekt som ska upphandlas gemensamt
  • Tar fram förslag pÃ¥ aktuella leverantörer samt förslag pÃ¥ frÃ¥gor till leverantörer inför marknadsundersökning eller RFI (request for information)
  • IT-stöd centralt i värdlän presenterar förslag pÃ¥ frÃ¥gor, bÃ¥de allmänna IT-frÃ¥gor och produktfrÃ¥gor

    *RFI (request for information) kan annonseras inför en upphandling för att skapa marknadskännedom om vilka leverantörer och produkter som finns tillgängliga för kommande upphandling. Dessutom ett sätt att samla information för att ta fram ett bra förfrågningsunderlag.

Upphandlare värdlän

  • Skapar projektplats pÃ¥ 7-klöverns hemsida/annan motsvarande
  • Ser till att eventuellt föregÃ¥ende kravspecifikationer ligger pÃ¥ projektplatsen
  • Förbereder förfrÃ¥gningsunderlag enligt 7-klöverns mallar
  • Förbereder presentation av utvärderingsmodell
  • Tar fram jämförbara upphandlingar i Sverige som sedan läggs pÃ¥ projektplatsen

Utsedda representanter i respektive län

  • GÃ¥r igenom utskickad sammanställning av respektive läns verksamhets- och sortimentskartläggningar. Läser pÃ¥ och är väl förberedda

Under upptaktmötet

Upphandlare värdlän

  • Tar upp och svarar pÃ¥ frÃ¥gor om 7-klöverns upphandlingsmodell och LOU
  • GÃ¥r igenom sekretess
  • Presenterar och eventuellt korrigerar tid- och aktivitetsplan
  • Fastställer arbetsgruppens representanter

7-klöverns verksamhetskoordinator från värdlän

  • GÃ¥r igenom och gör reflektion av sammanställning av verksamhets- och sortimentskartläggningar
  • Informerar om upphandlingsdirektiv
  • GÃ¥r igenom leverantörsfrÃ¥gor som kan skickas ut inför marknadsdagar eller gÃ¥r igenom frÃ¥gor till RFI* om det ska annonseras

    *RFI (request for information) kan annonseras inför en upphandling för att skapa marknadskännedom om vilka leverantörer och produkter som finns tillgängliga för kommande upphandling. Dessutom ett sätt att samla information för att ta fram ett bra förfrågningsunderlag.
  • GÃ¥r igenom synpunkter frÃ¥n tidigare gjord sammanställning av "Reflektion av upphandling"

IT-stöd centralt från värdlän

  • Är med i diskussion leverantörsfrÃ¥gor och tidsplan

Samtliga deltagare på upptaktsmötet

  • Diskuterar sammanställning av verksamhets- och sortimentskartläggningar
  • LeverantörsfrÃ¥gor diskuteras inför utskick eller inför annonsering av RFI (request for information)
  • Diskuterar och fastställer upplägg av ev. marknadsundersökning och frÃ¥gor till aktuella leverantörer och frÃ¥gor till aktuella leverantörer

Efter upptaktsmötet

Upphandlare värdlän

  • Fullmakt begärs in av respektive län enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Undertecknar fullmakt) (skicka med inköpsstatistik sÃ¥ värdet pÃ¥ upphandlingen syns per län)
  • Bjuder in arbetsgruppens utsedda representanter till projektplatsen pÃ¥ 7-klöverns hemsida eller motsvarande
  • Annonserar ev. RFI (request for information)

Upphandlare/utsedd representant i värdlän

  • Skickar inbjudan inkl ev frÃ¥geställningar till leverantörer vid eventuell marknadsundersökning
  • Skicka frÃ¥gorna i god tid och begär in skriftliga svar innan marknadsdagarna (eller annonsera frÃ¥gorna i aktuellt upphandlingsverktyg)

Utsedda representanter från respektive län

  • Rapporterar resultatet frÃ¥n upptaktsmötet till sin chef

Resultat

  • Sammanställning av verksamhets- och sortimentskartläggningar finns tillgängligt pÃ¥ projektplatsen
  • Typ av upphandling är beslutat samt fullmakt är inskickad av respektive län
  • Slutgiltigt beslut har tagits om aktivt eller passivt deltagande
  • Representanter till arbetsgrupp är utsedda
  • Information om sekretess
  • Tidplan är fastställd
  • Inbjudan till ev. marknadsdagar och leverantörsfrÃ¥gor är skickade
  • Ev. RFI (request for information) är annonserad

Till sidans början

RUTA 4 - Arbete med förfrågningsunderlag

Ansvariga:

  • Upphandlare frÃ¥n värdlän, ansvarig
  • 7-klöverns verksamhetskoordinator frÃ¥n värdlän
  • Utsedda representanter frÃ¥n respektive län
  • ev IT-stöd när hjälpmedel har digital teknik som hanterar personuppgifter.

Upphandlare

  • Sammanställer RFI (request for information) om sÃ¥dan annonserats
  • Planerar ev. marknadsdagar tillsammans med verksamhetskoordinator och utsedda repr. frÃ¥n värdlän
  • Tar fram administrativa föreskrifter och mall för upphandlingskontrakt (7-klöverns mallar för förfrÃ¥gningsunderlag ska användas)
    Vissa formuleringar ska vara med som gäller 7-klöver upphandlingar, se checklista.
  • Ser till att alla dokument läggs ut pÃ¥ projektplatsen
  • Tar tillsammans med arbetsgruppen fram utvärderingskriterier och viktning och testar hur viktningen kan pÃ¥verka resultatet
  • Färdigställer förfrÃ¥gningsunderlaget

7-klöverns verksamhetskoordinator från värdlän

  • Följer framtagandet av förfrÃ¥gningsunderlaget sÃ¥ att beslutade upphandlingsdirektiv följs
  • Är bollplank till arbetsgruppen
  • Kan vägleda vid framtagande av varukorg, utifrÃ¥n analys av insamlad statistik
  • Ã…terrapporterar till värdlänets verksamhetschef

Arbetsgrupp

  • Beslutar om arbetsgruppens arbetssätt och arbetsfördelning
  • Diskuterar möjlighet till distansmöten
  • Klargör vem som ska skriva minnesanteckningar, skriva kravspecifikationerna och inneha ordföranderollen vid respektive möte
  • Marknadsundersökning genomförs vid behov
  • Riskanalys ska alltid tas fram vid upphandling där konsumentprodukter kan ingÃ¥.
    - alternativ 1: arbetsgruppen gör riskanalys på aktuella objekt innan kravspecifikationen tas fram
    - alternativ 2: ställer krav på att leverantör tar fram riskanalys på inlämnade objekt
  • Tar fram en riskanalys vid upphandling där konsumentprodukter kan ingÃ¥
  • Tar fram kravspecifikationer för identifierade objekt. Obligatoriska krav och utvärderingskriterier man har pÃ¥ objekten.
  • IT-stöd centralt i värdlän stämmer av IT-frÃ¥gor med alla ingÃ¥ende län oavsett aktiva eller passiva
  • Tar fram punkter till funktionsutvärderingen
  • Tar fram varukorg tillsammans med upphandlare och verksamhetskoordinator utifrÃ¥n inköpsstatistik och vilka tillbehör och reservdelar som är viktigt att konkurrensutsätta gällande pris.
  • Tillsammans med upphandlaren görs viktning av de olika utvärderingskriterierna, funktionsutvärderingen och varukorgens innehÃ¥ll och testas hur viktningen kan pÃ¥verka resultatet
  • Ta ställning om muntlig anbudspresentation ska göras av leverantören i syfte att verifiera skallkrav
  • Deltagarna representerar 7-klövern samt sitt eget län och är kontaktperson för eventuella referenspersoner
  • Rapporterar till sin chef under arbetets gÃ¥ng samt när förfrÃ¥gningsunderlaget är klart

Referenspersoner

I de fall funktioner inte är med i arbetsgruppen tas synpunkter från dessa in vid behov såsom Teknik, Rekond, Lager/logistik, Inköp och Verksamhetssystemansvarig (Sesam)

7-klöverns verksamhetskoordinator från värdlän

  • Följer framtagandet av förfrÃ¥gningsunderlaget sÃ¥ att beslutade upphandlingsdirektiv följs
  • Är bollplank till arbetsgruppen
  • Ã…terrapporterar till värdlänets verksamhetschef

Resultat

  • Komplett förfrÃ¥gningsunderlag
  • Riskanalys genomförd vid upphandling av konsumentprodukter
  • Arbetsgruppens arbete och dokument lagrade pÃ¥ projektplatsen

Till sidans början

RUTA 5 - Godkännande av förfrågningsunderlag och annonsering

Upphandlare värdlän

  • Skickar ut förfrÃ¥gningsunderlag för godkännande enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Godkännande förfrÃ¥gningsunderlag) i respektive län. Remisstid 14 dagar
  • Annonserar upphandlingen
  • Besvarar frÃ¥gor under anbudstiden, i normalfallet inom 5 arbetsdagar. Upphandlaren tillsammans med utsedda representanter i värdlän formulerar förslag till svar. SamrÃ¥der därefter med arbetsgruppen innan svar offentliggörs.
  • FörfrÃ¥gningsunderlaget läggs upp pÃ¥ 7-klöverns hemsida (Inköp/Upphandling/Visa pÃ¥gÃ¥ende)

Resultat

  • Respektive län godkänner förfrÃ¥gningsunderlaget i sin helhet eller avbryter sitt deltagande
  • FörfrÃ¥gningsunderlaget finns upplagt pÃ¥ 7-klöverns hemsida

Till sidans början

RUTA 6 - Öppning, prövning och utvärdering av anbud

Ansvarig

  • Upphandlare frÃ¥n värdlän
  • Utsedda representanter frÃ¥n respektive län samt ev IT-stöd centralt i värdlän när hjälpmedel har digital teknik som hanterar personuppgifter

Öppning och prövning och utvärdering av inkomna anbud

Upphandlare värdlän

  • Öppnar inkomna anbud
  • Gör prövning av obligatoriska krav pÃ¥ leverantör
  • Lägger ut anbud pÃ¥ projektplatsen före möte för utvärdering (eller bjuder in till annan motsvarande)

Utvärdering av inkomna anbud

Upphandlare värdlän och utsedd ansvarig i värdlänet

  • Förbereder utvärderingsdokument inför utvärderingsdagar
  • Planerar utvärderingsdagar:
    - Ser till att datorer, kamera, ev verktyg mm finns tillgängligt

Arbetsgruppen

  • Utvärderar och motiverar bedömning av inkomna anbud
  • Ev IT-stöd centralt i värdlän utvärderar anbud med avseende pÃ¥ IT-krav
  • Dokumentera i skrift och gärna bild när en produkt inte uppfyller krav
  • Diskutera eventuella gemensamma konfigurationer
  • Utser kontaktperson/-er för objekt/leverantör tex gällande konfigurationer och uppgifter i Hjälpmedelstjänsten

Upphandlare värdlän

  • Sammanställer utvärderingsresultatet
  • Fastställer vinnande anbud
  • Administrerar tilldelningsbeslut med tillhörande dokument. Viktigt att det i dokumenten framgÃ¥r bÃ¥de leverantör och vilket produktnamn som tilldelats avtal.
    Upphandlaren gör kompletta beslutsunderlag som skickas ut, gärna 14 dagar innan tilldelningsdatum, till samtliga ingående län enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Undertecknar tilldelningsbeslut).
    Varje län fattar sitt tilldelningsbeslut och upphandlaren skickar därefter tilldelningsmeddelande till aktuella leverantörer
  • Avtal undertecknas av leverantör och upphandlingschef/verksamhetschef i värdlän efter avtalsspärr (10 dagar)
  • Hanterar överprövningar
  • Meddelar när avtal är klart enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Meddelas när kontrakt tecknas) och arbetsgruppen
  • Upphandlaren bjuder in ev. passiva läns verksamhetskoordinator till projektplatsen/annan motsvarande, enligt lista "Kontaktpersoner 7-klövern"
  • Sammanställning/upphandlingsrapport läggs upp pÃ¥ 7-klöverns hemsida Inköp/Upphandling/Visa pÃ¥gÃ¥ende
  • Tilldelningsbeslut läggs upp pÃ¥ 7-klöverns hemsida Inköp/Upphandling/Visa pÃ¥gÃ¥ende
  • Registrerar avtalen pÃ¥ 7-klöverns hemsida (Inköp/Avtal/Visa avtal)

7-klöverns verksamhetskoordinator från värdlän

  • Lägger upp avtalshuvud i Hjälpmedelstjänsten och har kontakt med leverantör angÃ¥ende avtalsrader
  • Godkänner avtalsraderna och meddelar 7-klöverns verksamhetskoordinatorer i de län som ska nyttja avtalet
  • Kontrollerar att avtalade leverantörers e-postadress för avvikelser är rätt pÃ¥ 7-klöversidan

Resultat

  • Tilldelningsbeslut
  • Avtal undertecknat
  • Avtal finns pÃ¥ 7-klöverns hemsida
  • Avtalade produkter godkända i Hjälpmedelstjänsten

Till sidans början

RUTA 7 - Avtalsgenomgång och reflektion av upphandling

Ansvarig

  • Upphandlare frÃ¥n värdlän
  • 7-klöverns verksamhetskoordinator frÃ¥n värdlän
  • Utsedda representanter frÃ¥n respektive län samt ev IT-stöd centralt i värdlän när hjälpmedel har digital teknik som hanterar personuppgifter.

Upphandlare värdlän

  • Upphandlaren kallar till möte (bör vara distansmöte) och informerar om avtal med samtliga ingÃ¥ende län (OBS! även de som valt att vara passiva). Bör ske innan avtalet börjar gälla
  • Reflekterar över upphandlingen med arbetsgruppen och 7-klöverns verksamhetskoordinator frÃ¥n värdlän. UppnÃ¥dde vi det vi ville med upphandlingen?
  • Dokumenterar enligt mall "Reflektion av upphandling"
  • Gör tidplan för avtalsuppföljning
    Gärna distansmöte med arbetsgrupp efter 2-3 mån för avstämning hur avtalet fungerar
  • Tar ställning till om dialog med leverantör/er behöver tas om 7-klöverns behov inför inledningen av avtalsperioden
  • Sammanställning av reflektion av upphandling läggs pÃ¥ projektplats och mailas respektive län enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Reflektion av upphandling)

Utsedda representanter i respektive län

  • Ser till att kontroll sker sÃ¥ att avtalsinformation är korrekt inlagt i Hjälpmedelstjänsten och kontaktar vid behov leverantören
  • Initierar implementering av avtal i respektive län
  • Samarbeta gärna med efterarbete sÃ¥som t.ex. med orderguider, sortimentsammanställningar
  • Behöver eftermarknadsavtal tecknas pÃ¥ tillbehör och reservdelar pÃ¥ tidigare avtalat sortiment?

Resultat

  • AvtalsgenomgÃ¥ng är gjord
  • Reflektion av upphandling gjord
  • Korrekt avtalsinformation finns i Hjälpmedelstjänsten
  • Implementering av avtal i respektive län
  • Ställningstagande till eftermarknadsavtal är gjord

Till sidans början

RUTA 8 - Avtalsvård

Ansvarig

  • Upphandlare frÃ¥n värdlän
  • Chef frÃ¥n värdlän
  • Verksamhetskoordinator i värdlän
  • Utsedda representanter frÃ¥n respektive län

Upphandlare i värdlän

  • Avtalsuppföljning

  • Bjuder vid behov in till distansmöte med arbetsgrupp efter 2-3 mÃ¥n för avstämning hur avtalet fungerar
  • Förbereder och kallar efter ett Ã¥r och vid behov till uppföljningsmöten med leverantörer tillsammans med utsedd representant i värdlän
  • Förmedlar information frÃ¥n leverantörerna om t ex förändringar av produkter. Mailas respektive län enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Ruta 8 AvtalsvÃ¥rd)
  • Samlar vid behov in inköpsvolymer frÃ¥n leverantörer

  • Förlängning och uppsägning av avtal


  • Signalerar inför ställningstagande av förlängning av avtal enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Kontaktas innan ev. avtalsförlängning)
  • Handlägger förlängning och uppsägning av avtal och meddelar enligt listan "Kontaktpersoner 7-klövern" (kolumn Meddelas när kontrakt tecknats) och verksamhetskoordinator i värdlänet för hantering i Hjälpmedelstjänsten.
  • För in förändring pÃ¥ 7-klöverns hemsida och lägg till dokument
  • Meddela verksamhetskoordinator med ansvar för Upphandlingsplanen pÃ¥ 7-klöverns hemsida, sÃ¥ att den blir uppdaterad

  • Prisjusteringar


  • Upphandlare i värdlän undersöker om höjningen är rimlig eller orimlig. Upphandlaren presenterar analysen för verksamhetschef i värdlänet. Eventuellt kontaktas leverantör för diskussion och förhandling. Prisjusteringen skickas till respektive verksamhetschef för kännedom.
  • Upphandlaren meddelar verksamhetskoordinator i värdlänet som lägger upp ny prislista i Hjälpmedelstjänsten.

7-klöverns verksamhetskoordinator från värdlän

  • Godkänner avtal i Hjälpmedelstjänsten
  • Förlänger avtal i Hjälpmedelstjänsten
  • Avslutar avtal i Hjälpmedelstjänsten och meddelar 7-klöverns verksamhetskoordinatorer i de län som nyttjar avtalet.

Utsedd person i värdlän

  • Bevakar inkomna avvikelser pÃ¥ 7-klöverns hemsida
  • Ser till att inrapporterade avvikelser i 7-klövern sammanställs inför uppföljningsmöte med leverantörer

Utsedda personer i respektive län

  • Anmäler avvikelser pÃ¥ hemsidan
  • Kontaktar vid behov värdlänet för gemensam hantering av större avvikelser med leverantör
  • Tar till vara erfarenheter till ny upphandling
  • Deltar i uppföljningsmöte
  • Rapporterar till chef efter uppföljningsmöten

Resultat

  • Avtalsuppföljningsmöten med leverantörer efter ett Ã¥r och vid behov
  • Förlängning, prisjusteringar och uppsägning av avtal
  • Erfarenheter till ny upphandling har beaktats
  • UnderhÃ¥ll av avtal i Hjälpmedelstjänsten

Gemensam timprissättning mot leverantörer vid garantiärenden

För att enhetlighet ska råda inom 7-klövern har verksamhetscheferna i 7-klövern beslutat att gemensam timprissättning mot alla leverantörer ska råda.

Strukturen för den gemensamma prissättningen är ett renodlat timpris där ingen km-ersättning debiteras. Timpriset debiteras för all tid som läggs på aktiviteten/ärendet, även restid samt för- och efterarbete.

Västmanland är prisledande, vilket betyder att de timpriser som beslutas råda inom Västmanland också ska gälla i de andra regionerna i 7-klövern.

Verksamhetskoordinator i Västmanland ansvarar för att, så fort nytt timpris beslutats, informera samtliga verksamhetschefer och koordinatorer i 7-klövern om nytt timpris, samt från vilken tidpunkt detta ska råda. Respektive verksamhet ansvarar sedan för intern informationsspridning.

Den gemensamma prissättningen gäller mot leverantörer inom 7-klöversamarbetet.

Till sidans början